Merkur či Igráčci jsou stále k dostání
Ne všechny značky musely zmizet nutně po revoluci, spousta jich naopak přetrvala. Zatím co některé sáhly po kompletní proměně své značky a využily možnost se přejmenovat a vůbec přistoupit ke svému brandu odlišným způsobem, jiné zůstaly stejné. A tak si stále můžeme dopřát tradiční Termixy nebo Pribináčky či koupit svým dětem stavebnici Merkur. Přetrvaly však i značky jako je Savo nebo Jar. Dlouhou tradici mají i kuchyňské spotřebiče Teta nebo polévky Vitana. Kdo z Vás si ještě vzpomene na značku obuvi Botas nebo hodinky Prim?
Ne vše však zůstalo stejné i obsahově. Postupem času se mění suroviny i technologie a tak leckteré chutě, které si ze svého mládí pamatujeme, jsou dnes odlišné. Něco se změnilo jen nepatrně, něco výrazně.
Retro zažívá nový BOOM.
Po revoluci se všichni nadšeně vrhli na možnosti západu, vše se vyrábělo v plastu, a co jen šlo, pořizovalo se nové. Vše zahraniční mělo nezpochybnitelné kouzlo. I k nám přišel konzumní způsob života v celé své šíři. Netrvalo dlouho a lidé začali být z konzumního způsobu života unavení a především přehlcení všemi těmi novinkami, které už jim nebyly nijak vzácné.
Tenhle boom však v poslední době polevuje a naopak přichází boom nový. Retro boom. Zatím co si starší ročníky vzpomínají na oblíbené značky svého mládí, mladší ročníky se vrací k mrkváčům a dalším retro kouskům z dob mládí jejich rodičů. Populárním se to stává především na výtvarných školách, kde se tahle móda pomalu proměnila v samostatný směr. Stejně tak na některých teoreticky zaměřených školách jako je filozofie nebo studium dějin umění.
Tohoto trendu využívají úspěšně marketéři, kteří jsou si vědomi toho, jak silnou pozici na současném trhu reklamy má. Jednou z ideálních ukázek jsou retro týdny v obchodním řetězci Lidl, který tak sáhl neomylně po jistotě. Reklama cílí v první řadě na starší ročníky, které osloví přímo. Ti pak přivedou ročníky mladší.
Zatím co po revoluci nechtěl nikdo ani slyšet o výrobcích z dob komunismu, dnes se k nim hrdě hlásíme a považujeme je za významnou část vlastní historie.